Hz. İbrahim'in Oğlu İsmail'i Kurban Etmesi. Resim,  İnternetten Alıntıdır.

Kul, yaratanına yakınlığını arzetmek ister. Tüm davranışlarında O’nun rızasını arar. Yakınlığını çeşitli amellerde gösterir. Her varlığı sevindiren gerçek, Allah uğrunda feda olmaktır. Hakk’a gönlünü, aklını kurban etmeyenlerin kurbanı akıbette nedamettir. Evvele nefs-i emmareyi kurban etmeli, sonra diğerlerini kurban eylemeli.

Hz. İbrahim (a.s.), nefsini nirana, kalbini Rahman’a, oğlunu kurbana, malını ihvana bezletmekle ahdine vefakarlığını göstermiştir.

Kurban, bizi Hz. İbrahim’in itaatine, Hz. İsmail’in teslimiyetine yönlendirerek sıkıntı ve imtihanlara karşı Rabb’imize kurban olma ve Rabb’imize dost olarak sıkıntılarımıza çözüm bulma yollarını gösterir. Kurban, Yüce Allah’la kurbiyet kurmaktır. Kurbiyet Yüce Allah’la yakınlık kurma, Rabb’e yakınlıkla istikamet ve huzur bulma makamına kavuşmadır. Zaten kurban kesmenin temel amacı, Allah’ın razasını kazanarak O’na yaklaşmaktır.

İbn Arabi ve Mevlana’ya göre en büyük kurban nefistir, esas mesele olumsuz fikir ve fiilleri Allah yolunda ve Allah için kurban etmektir. Cüneyd-i Bağdadi ayni manada; “Mina’da kurban kesen bir mü’min, eğer nefsinin bütün arzularını boğazlamazsa kurban kesmiş olmaz!” Buyurur. Mevlana ise namazda “Allahu ekber” -Allah en büyüktür!- diyerek getirdiğimiz tekbirlerin nefsimizin kurbanını Allah yolunda kesme tekbirleri olduğunu ifade eder. Nefsimizin kurbanını kesme, ancak olumsuz her fiil ve durumu muhasebe ve murakabe sürecinden geçirerek Allah yolunda ve Allah için etkisiz hale getirmekle mümkün olabilir.

Bu vesileyle Mübarek Kurban Bayramımızı kutlarım. Yüce Allah,  bizlere de; rızasını kazanan ve Kendisi'ne hakkıyla yaklaşan kullarından olmayı nasip ve müyesser eyler inşallah!

Recep Altun
Alıntı Kısımları: Zaman Gazetesi