Yanlış Yerdeki Hiç Sözcüğü


Merhabalar.

Yazarların dil konusunda topluma karşı sorumlu olduklarını biliyor muydunuz? Bilmiyorsanız, size söyleyeyim. Yazarlarımız, dil konusunda topluma karşı sorumludurlar. Düşünceyi, duyguyu en etkili ve doğru biçimde yazıya dökmenin yolu, dili iyi bilmek ve kullanmaktan geçer. Ömer Asım Aksoy'un dediği gibi: "Güzel, ustaca yazı yazmak herkesten beklenemez. Ama doğru ve iyi yazmak belli bir eğitim görmüş herkesten beklenir."

Bu bölümde yazarlarımızın anlam ve biçimle ilgili cümle bozukluklarına değinerek Türkçemizin kirlenmesinin, yanlış kullanılmasının ve yanlışların yaygınlaşmasının önüne geçmek için elimden geleni yapmak istiyorum. 

Sözcüklerin cümle içinde yanlış yerde kullanılmaları, anlam bulanıklığına, farklı anlam yorumlamalarına yol açar. Özellikle niteleme ve pekiştirme görevindeki sözcüklerin cümledeki yerlerine özen göstermek gerekir. Şimdi örnek bir cümle ile bu bozukluğu hep beraber görelim. 

"Hiç bankacılığı sevmediğini yazsa da inanmayın." (Hurşit Güneş, 6.2.2002) Örnek cümlede de görüleceği üzere, "Hiç" sözcüğünün yeri yanlıştır. Bu sözcük "bankacılığı" değil; "sevmediğini" sözcüğünü belirtmeli ve bundan önce kullanılmalıydı. Cümle, "Bankacılığı hiç sevmediğini yazsa da (buna) inanmayın." biçiminde kurulmalıydı. Cümledeki "buna" tümlecinin eksikliği de tümleç yanlışlarına bir örnektir.

Selam ve saygılarımla. 

Yorum Gönder

9 Yorumlar

  1. Güzel bir çalışma olacak bu yayınlarınız, merakla takipte olacağım.
    Kelime kullanım yanlışları ve hatta kelimeyi deforme ederek kullanımları da okuyunca ya da duyunca çok garipsiyorum. Kitap okurken karşıma çıkarsa o kitaptan bile soğuyorum hemen.
    Teşekkürler bu güzel çalışma için.
    Saygılarımla,

    YanıtlaSil
  2. Güzel bir konuya değinmişsiniz. Cümleyi okur okumaz baştaki hiç sözcüğü tuhaf geliyor. Sözcükleri doğru yerde kullanmalı. Ben sosyal medyada çok vahim hatalar görüyorum. Dün tesadüfen ünlü (!) jüri üyesi, avukat (evet avukat diploması var) birinin - ismini yazmayayım- "bayağı" sözcüğünü "baya" diye yazdığına şahit oldum. Sosyal medyada çoğu insan "baya" diye yazıyor maalesef. Daha ne hatalar var da şu an aklıma gelmedi.
    Selamlar, saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, selam ve saygılarımla.

      Sil
  3. konuşma dilimiz bozulduğu için insanlarımız yazarak derdini anlamataz hale geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür eder, selam ve saygılarımı sunarım.

      Sil
  4. Üzerinde durulması çok gerekli bir konu. Ne kadar çok tekrarlanırsa o kadar iyi olur Recep bey.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katkınıza teşekkür ederim. İnşAllah tekrarına devam edeceğim.
      Selam ve saygılarımla.

      Sil
  5. Ben böyle hataları çok sinir bozucu buluyorum. Hele ki kitap yazarı ya da gazeteci olan biri yaptıysa çileden çıkıyorum. O mertebeye gelmiş birisi böyle hatalar yapmamalı. Çala kalem yazarken gözden kaçabilir ama yazdıktan sonra şöyle bir kontrol edilmeli ve düzeltilmeli mutlaka. Yazınız çok doğru bir noktaya parmak basıyor Recep Bey.
    Selamlar, saygılar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, Manxcat / KuyruksuzKedi.
      Ziyaretinize ve değerli yorumunuz ile paylaşıma yaptığınız katkıya çok teşekkür ederim.
      Ömer Asım Aksoy'un şu deyişini burada tekrarlayacağım: "Güzel ustaca yazı yazmak herkesten beklenemez. Ama doğru ve iyi yazmak belli bir eğitim görmüş herkesten beklenir."
      Selam ve saygılarımla birlikte sağlıklı, huzurlu ve mutlu günler dilerim.

      Sil

*YORUMLARINIZ HEMEN YAYINLANIR*