Merhabalar.

Dizde ağrı, kilitlenme, takılma, merdiven inip çıkamama… Vücudumuzun tüm yükünü taşıyan dizlerimiz artık genç yaşta da yıpranıp, yaşam kalitemizi düşüren birçok soruna yol açabiliyor. Halk arasında "kireçlenme" olarak adlandırılan "osteoartrit", günümüzde giderek yaygınlaşıyor.

Ben 2019 yılından bu tarafa (64 yaşımda iken) pedal çevirdim, çok yol yürüdüm, bahçe belledim, ceviz bahçesinde çalıştım, taş taşıdım, demir doğrama atölyesinde çalıştım, diz çökerek ve çömelerek çok çalıştım ve sonunda dizlerimdeki kıkırdak dokular kireçlendiği (deforme olduğu) için hiç kesilmeyen ve sürekli ağrıyan diz ağrıları ile karşılaştım. 

Kireçlenmiş Kıkırdak Dokunun Röntgen Görüntüsü

Nisan 2022 yılında ortopedi polikliniğinde muayene oldum. Dizlerimin röntgeni çekildi. Röntgen grafiklerini tetkik eden doktor bana yaşıma (68) göre kemiklerimin çok iyi olduğunu, ancak dizlerimdeki kıkırdak dokularda kireçleme başladığı için dizlerimi artık korumak zorunda olduğumu söyledi. Dizlerin en büyük düşmanı fazla kilolar olduğu için, kilo almamaya dikkat etmem gerektiğini, yemek için yer sofrasına değil, masaya oturmam gerektiğini, alaturka tuvaleti değil alafranga tuvaleti kullanmam gerektiğini, namaz kılıyorsam, namazı ayakta değil, oturarak kılmam gerektiğini, dizlerimi bükmemem gerektiğini, ayakta fazla kalmamam gerektiğini, fazla yol yürümemem gerektiğini, dizlerime yük bindirmemem gerektiğini ve dizlerle ilgili verdiği broşürdeki fizik hareketlerini de yapmam gerektiğini anlattı. Velhasılkelam, işte benim yaşam konforum ve yaşam kalitem dizlerimin kireçlenmesi sayesinde bozulmuş oldu. 

2023 yılı Kasım ve Aralık aylarında diz ağrılarım arttı ve artık yürümede zorlanır hale geldim. O kadar zor bir durum ki, anlatamam. Tekrar doktora gittim. Doktor bir takım devletin karşılamadığı ücreti mukabilinde yapılan tedavilerden (PRP, Kök Hücre, Kortizon İğneler, Hidrojel, Ozon vs.) bahsetmekle birlikte bana reçete ettiği jel türü bir solüsyon ilacı dizlerime sabah akşam sürüyorum. Bu jel beni biraz rahatlattı, yani iyi geldi. Dizlerimizdeki kıkırdak dokularda oluşan kireçlenmenin tedavisi yoktur. Sadece kireçlenmeyi yavaşlatabiliyoruz. Kıkırdak dokuda, sinir yok, kan damarları da olmadığı için bu doku tamir edilemiyor. Kireçlenme son evresine geldiği zaman da ameliyatla dize protez takılıyor. Kemik kemiğe sürtmeyecek, iki kemik arasındaki kıkırdak doku (kireçlenme) deforme olunca kemik kemiğe sürtünüyor, diz ağrıları ve yürümede zorlanma başlıyor. 

Kireçlenen Diz ve Protez Ameliyatlı Diz

Doktor bana ayrıca kesin ameliyatlık durumuna gelmeden bu süreci dizlerimi koruyarak iyi kullanmam ve mümkün olduğunca uzatmam gerektiğini söyledi. "75 yaşına gelince protez takılır, bundan sonraki süreç senin için yeterli olur, ikinci bir protez ameliyatına gerek kalmaz." dedi. 

Sonuç olarak, şu anda yürümekte zorlanıyorum. Ağırlık taşıyamıyorum. Bisiklete binemiyorum. Fazla yürüyüş yapamıyorum. Dizlerime yük binecek her türlü hareketlerden kaçınıyorum. Vücudumun tüm yükünü taşıyan dizlerime esir oldum. Aman ha, dizlerinize gereken ihtimamı gösterin ve dizlerinizi koruyun. Kireçlenmeyi ne kadar geciktirirseniz bu sizin için o kadar iyi olur. 

Sağlıklı günler dilerim.