Urfalı Şair Abdi


Şair Abdi, 1857 yılında Urfa'da doğmuştur. Mollamusalar’dan Hacıabdizade Emin Efendi'nin oğludur. Asıl adının ise Seyyid Mustafa olduğu söyleniyor. Abdi, Karahekim'lerden bir hanımla evlenmiş ve bu evlilikten Emin adında bir oğlu dünyaya gelmiştir. 1870 yılında Dabakhane Medresesi'ne girmiş, 1872'de burayı terk ederek Rüşdiye'ye kaydolmuştur. Rüşdiye'yi birincilikle bitirmiş ve memuriyete başlamıştır. İlk görevi Urfa Tahrirat kalemi mübeyyizliğidir. Bu görevi dört yıl yapmış, terfien aynı kalemin müsevvidliğine atanmıştır. 

Bir aralık Hakkari Tahrirat müdürlüğü yapmış, Harran Tahrirat müdür vekilliğinde bulunmuş ve son olarak Maraş İdare Meclisi başkatipliği görevini yerine getirmiştir. Şair Abdi bu arada 1887 yılında Hicaz'a da gitmiştir. Süleyman Nazif'in babası Sait Paşa tarafından Urfa' dan alınarak Halep’e götürüldüğünü, orada valilik kaleminde ve vali vekilliğinde bulunduğu belirtiliyor. 

1893 ile 1894 yıllarında Halep’te, Halep Vilayet Gazetesi'ni idare etmiştir. Oğlu Emin Harbiye'den mezun olmuş, üsteğmen rütbesindeyken bir gezinti veya keşif sırasında attan düşerek vefat etmiştir. 1911'de oğlunun ölüm acısıyla emekli olarak Urfa'ya gelmiştir. Bu ölüm Abdi'ye çok dokunmuş, hafif bir titreme felci geçirmiş ve şifa bulamamıştır. 

Onu tanıyanlar, çok zeki olduğunu ve iyi dama oynadığını söylerler. Şair Abdi 1941 vefat etmiştir. Mezarı Harrankapı Mezarlığı'ndadır. 1967 yılında Şair Abdi'nin adı bir ilkokula verilmiş olup, bu okul halen eğitim-öğretim hizmetlerine devam etmektedir. Bazı şiirleri bestelenmiş olup, çok sanatçı tarafından okunmuştur.


Hüsnün senin ey dilber-i nadide kamer mi?Huri misin ey afet-i can yoksa beşer mi?
Gördükçe seni tazelenir sanki hayatım Sensiz bana bu can-ı cihan zerre değer mi?
Nergiz mi acep didelerin, gül mü yanağın?Peymane-i kudret mi, lebin şir-ü şeker mi?

Gülzar-ı cemalinde senin ey şuh dil-ara
Abdi mi öten mürğ-i neva saz-ı seher mi

Yorum Gönder

4 Yorumlar

  1. Merhaba Recep Bey,
    Şair Abdi ismi yabancı gelmiyor. Belki de edebiyat derslerinde ya da şiir dinletilerinde çıkmıştır karşıma. Hayatını detaylıca anlatmışsınız ama şiirlerini hangi dönemde yazmış belirtmemişsiniz. Gençliğinde mi, evlendikten sonra mı? Mesela oğlunu kaybettikten sonra yazdığı bi şiir var mı? Bir bakayım internete.
    Selamlar, saygılar....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Manxcat / KuyruksuzKedi.
      Blog sayfama yapmış olduğunuz ziyarete ve değerli yorumunuz ile paylaşıma yaptığınız katkıya çok teşekkür ederim.
      Araban gazel makamında bestelenen bu şiirini çok beğendim için onu ön plana alarak paylaşmak istedim. Ancak, sizin de dediğiniz gibi fazla bir araştırma yapmadan paylaştım. Uyarınız için çok teşekkür ederim.
      Selam ve saygılarımla.

      Sil
  2. bilmedğimiz birini öğrendik teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Deeptone.
      Ziyaretiniz ve değerli yorumunuz için çok teşekkür ederim.
      Emin olun ben de ne biliyor, ne de tanıyordum. "Araban makamında söylenen "Hüsnün Senin Ey Dilber" gazeliyle tanımış oldum. Kim bilir daha bilmediklerimiz ne şairlerimiz vardır.
      Selam ve saygılarımla birlikte sağlıklı, huzurlu ve mutlu günler dilerim.

      Sil

*YORUMLARINIZ HEMEN YAYINLANIR*