Merhabalar.

ÇEDES, "Çevreme duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum" projesinin kısaltmasıdır. Bu proje, Milli Eğitim Bakanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı arasında imzalanan bir protokolle hayata geçirilmiştir. Bu projenin amacı, ortaokul ve İmam-Hatip Ortaokullarında öğrenim gören öğrencilerin, çevreye ve değerlere duyarlı bireyler olarak yetişmelerine katkı sağlamaktır. 

Söz konusu proje, 2023-2024 eğitim ve öğretim yılında 100 ortaokul ve İmam-Hatip ortaokulunda uygulanmaya başlanmıştır. Projenin 2025-2026 eğitim ve öğretim yılında tüm ortaokul ve İmam-Hatip ortaokullarında uygulamaya başlanılması planlanmaktadır. 

TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı Emin Koramaz; MEB, Gençlik ve Spor Bakanlığı ile Diyanet İşleri Başkanlığı arasında imzalanan "Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum" İş Birliği Protokolü (ÇEDES) üzerine 27 Aralık 2023 tarihinde bir basın açıklaması yaparak "Bu bilim ve akıl dışı laiklik karşıtı uygulamaya derhal son verilmelidir." demiştir.

(ÇEDES) projesi ile din görevlilerinin öğrencilere, “Değerler Eğitimi” vermesinin önü açılmıştır. Öğrencilere milli, manevi, ahlaki, insani ve kültürel değerlerimizin benimsetilmesi iddiasıyla tüm lise, ortaokul, ilkokul ve anaokulları ile il merkezi ve ilçelerde bulunan tüm cami ve Kur’an kurslarını kapsayan proje, Milli Eğitim Müdürlükleri ve Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı il müftülükleri aracılığıyla okullara öğrencilerin sözde ‘manevi gelişimini desteklemek’ amacıyla tarikatların, cemaatlerin görevlendirmelerinin önünü açmaktadır.

Bu protokol manevi danışman olarak imamların, vaizlerin; rol model olarak gösterilen ve cemaat örgütlenmelerinin “abi ve ablalarının” okullarımızda eğitmen olarak görev yapmasını öngörmektedir.

Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda, Gençlik ve Spor Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı’yla birlikte hayata geçirilen bu protokol siyasal İslam için yeni bir araç, çocuklarımız için yeni bir kıskaç olarak karşımızda durmaktadır.

Laiklik, cumhuriyet kazanımlarının, yurttaşlarımızın ve ülkemizin geleceğinin en önemli teminatlarından birisidir. Laik eğitim; farklı inanç ve ifade özgürlüklerinin, tercihlerin güvencesidir.

Laik eğitim ilerleyen, üreten nesillerin, bilimin ve aklın ışığında gelişmesinin temelidir. Laik eğitim, yoksul halk çocuklarının tarikatların ve cemaatlerin sömürüsüne karşı tek sığınaktır.

Bizler bu ülkenin mühendisleri, mimarları şehir plancıları olarak eğitimin dinselleşmesine, çocuklarımızın, gençlerimizin geleceğinin tarikat ve cemaatlerin kuşatması altına alınmasına hayır diyoruz. Toplumsal sinir ve sınırları zorlayan bu bilim ve akıl dışı laiklik karşıtı uygulamaya derhal son verilmelidir.

Selam ve Saygılarımla.