Aile Dayanışması-Karadağ
Tuval Üstü Yağlı Boya
Ebat:100x60 cm.
Sanatçı: Nazlı Toaç
Merhabalar.

Bu paylaşımda değerli Blogger arkadaşlarımızdan Nazlı Toaç'ın tuval üzerine yaptığı yağlı boya resimlerinden birini ele alarak resim sanatı konusunda kaleme aldığım mektubu sizlerle paylaşmak istiyorum. Blog arkadaşımızın yağlı boya resim çalışmaları konusunda çok yetenekli biri olduğuna dikkatinizi çekerek hemen mektubuma başlamak istiyorum. 

Resim sαnαtı, duygu ve düşüncelerin estetik kurαllαr çerçevesinde farklı renk ve tonlαr kullanılarak kαğıt, bez, mukαvvα gibi zeminler üzerine kαlem yα dα boyαlαrlα resmedilmesidir. Resimde önemli olαn duygu ve düşüncelerin estetik bir çerçevede αktαrılmαsıdır. Kullanılacak çizim yöntemi, αrαç, boyα, mαlzeme tamamen işlenecek duygu ve düşünceye göre belirlenir. 

Sanat eserleri onu izleyene estetik bir haz verir. Sanatçı kendi hissettiklerini sunar izleyiciye. Bir sanat eserinin temel görevi izleyicide estetik algılar oluşturmasıdır. Sanatçı ürünü mutlaka bir estetik tavırla ortaya çıkarmaktadır. Bu yüzden her sanat eserinde mutlak estetik bir tavır vardır. Çünkü sanatçı ürünü ortaya çıkarırken kendi hayal gücü, kaygıları ve konuyu ele alış şekli ön plandadır. Diğer bir yandan ortaya çıkan sanat eserinin en önemli özelliği tek olmasıdır. Çünkü sanat eseri oluştururken aynı yaklaşımlar bir daha oluşmamaktadır. Sadece o eseri oluştururken ortaya çıkan duygular vardır. Bu da bize o eserin nasıl bir hayal gücünün ürünü olduğunu gösterir. 

Ancak, bir resmi anlamaya çalışmak ve değerlendirmek için gerekli olan eleştiri yöntemini kullanmadan önce, resmin kimlik bilgilerini içeren ikonografik açılımını yapmak gerekir; zira bir eseri sınıflandırmak, incelemek ya da eleştirmek için eserin kimlik bilgilerini içeren ikonografik açılımı oldukça önemlidir. ikonografik açılımda; resmin adı, tekniği, boyutu, yapıldığı tarih ve orijinalinin nerede (hangi müzede) bulunduğu kimlik bilgilerini tanımlayan unsurlardandır. Bunların yanı sıra; resmin sanatçısının kim olduğu, resmin konusu ve resmin ait olduğu dönem özelliklerinin bilinmesi, yapılacak inceleme için bir başka önemli ipuçlarıdır. 

Sanat eseri nasıl yorumlanır sorusu, o sanat eserinin tarzını; üretildiği dönemi, sanatçısının yaşama bakışını içerir. Yani eser yorumlanırken, bu unsurların göz önüne alınması gerekmektedir. Her eser, üretildiği dönemin sanat anlayışından ve sanatçısının düşüncelerinden izler taşır. Sanat dönemlerini bilmek, sanatçıları tanımak, eserlerin yorumlanmasında kolaylık sağlar. 

Sanat eserleri yorumlanırken, renkler oldukça büyük önem taşır. Çünkü aslında her rengin bir anlamı vardır. Örneğin, kırmızı hırsı, öfkeyi ve tutkulu aşkları ifade eden bir renktir. Buna karşılık mavi tüm dünyada barışı temsil eder. Bununla beraber, huzurun ve içsel dinginliğin rengi olarak tanımlanır. Renkler yalnızca resim sanatına özgü değildir. Edebiyatta da kullanılabilir. Bunların anlamlarını bilmek, eserleri doğru yorumlamak için önemli bir detaydır. 

Resmin plastik analizine gelince, bu iş beni aşar. Neden derseniz? Diğer bir anlatımla resme biçimsel yaklaşma olarak da değerlendireceğimiz resmin kompozisyon ve kurgusu, resim yüzeyinin çizgisel organizasyonu (yön), denge, ve form, renk, ışık, mekan ve zaman gibi biçimler, plastik analizinin başlıklarını oluşturmaktadır. Bu inceleme ve yaklaşım da resimden çok iyi anlayan uzmanların işidir diyorum. Çünkü bizler resme sadece bakarız ve ne gördüğümüzü anlamaya çalışırız. 

Tabloda: Bir kişi elindeki tırpanla otu biçerken, iki kişi tırmıkla biraraya getiriyor; küçük çocuk tırmıkla toplanan otu yaba ile yığının üzerine atıyor, bir genç kız da çiğneyerek balya yapmaya çalışıyor. Bu tabloda Karadağlı bir ailenin kollektif dayanışmasını görüyoruz. Hani "Bir elin nesi var, iki elin sesi var" atasözü gibi. Herkes gücü ve imkanı nsipetinde çalışmalı; üretken olmalı. Bana göre, bu tabloda verilmek istenen mesaj budur. 

Selam ve saygılarımla.